A társkereső, ahol könnyen rád talál a szerelem!

Parfüm a csábítás egyik eszköze


A parfümök története ötezer évnél is régebbre tekint vissza. Az első parfümfajta a tömjén volt, ennek édes illatával jártak az emberek az istenek kedvében.

A perzsák, az arabok, az inkák és a germánok gazdag Urai között terjedt el először. A parfüm lassan meghódította Európát és a világot. A kiváltságosok híres parfümgyártóktól vásároltak magunknak illatot. A XVI. században élő, híres olasz illatszerész, Mauritius Frangipani oldotta fel először égetett szeszben az illatanyagokat. A parfümöket használó emberek mértéktelenül bántak az illatszerekkel: illatosított vízben fürödtek, testükön, hajukon kívül illatosították az ágyaikat, a házukat, a hintójukat, sőt még a lovaikat is. Az illatszerész igen nagyra becsült szakma volt. Franciaországban csak jóval az Itália után vált jelentőssé a parfüm használata. Nem a luxus okán, inkább, mert a fürdővíz használata méltóságon alulinak tartották. Giovanni Maria Farina megalkotta az aqua della reginát, azaz a királynővizet. A kölni gyártás virágzott. A franciák uralni kezdték az illatszeripart. 1921-ben új fejezetet nyitott Coco Chanel a No 5-tel a parfümkreációk világában. Marilyn Monroe elhíresült kijelentése szerint egyedüli öltözetként visel magán éjszakánként – alapozta meg Coco Chanel gazdagságát. Később Megjelent a többi illatnagyság is, mint pl Armani, Dalí, Givenchy, Estée Lauder, Kenzo, Dior, napjainkban pedig már több ezer illat közül válogathatunk.


A finom illatszerekben gyümölcsök, virágok, mohák, különleges kérgek illata keveredik egymással, sajátos, utánozhatatlan harmóniát alkotva. Az állati anyagokat azonban már nem, vagy igen ritkán alkalmazzák, mint a szürke ámbra a pézsma, a cibetmacska és a kasztoreum.

A parfüm sajátossága, hogy minden bőr felületen másként illatozik. Míg tavasszal és nyáron egy üde, citromos illat felfrissít, a téli hidegben inkább egy melegséget idéző, édeskés illat lehet előnyösebb. Egyszerre azonban három, négy illatnál többet nem leszünk képesek elkülöníteni egymástól, ennek ellensúlyozására ma már sok parfümériában tartanak kávét, amely az orrban közömbösíti az előző illatot.

Az illatok csoportjai: a fejillat, a szívillat és alapillat. A legkönnyebben lejövő illatanyagokat fogjuk érezni először, majd úgy tíz perc múlva a tartósabb jegyek következnek, amelyek a szívillatot adják, jóval később, akár hetek múlva a bázisillatot fogjuk érezni.

A parfümöket általában alkalomhoz viseljük, de az évszakokhoz és a divathoz is igazodnak. Ősszel és télen a fűszeres, fás, édes illatok használata a jellemző, de a klasszikus parfümmárkák mindig is népszerűek lesznek. Különböző folyóiratokban tájékozódnak a külföldi és hazai legújabb trendekről. A parfüm divat tehát mindenki saját ízléséhez igazodik.


Az illatok csoportosítása
:

1. Floraux /Virágok/ illatok: főleg a női parfüm esetében jellemző
virágos zöld (pl. Chanel No.19)
virágosan gyümölcsös (pl. Givenchy Amarige)
virágosan üde (pl. Dior-Diorella,Dorissimo)
virágos - fantázia (pl. N.RicciL´Air du Temps, Anais)
virágos aldehides (pl. Chanel No.5)
virágos édes (pl. Dior-Poison)

2. Orientális illat: női és férfi parfüm esetében
orientális édes - ámbrás (pl.Dior-Dune)
orientális fűszeres (pl.YSL-Opium)

3. Chypre/ciprusok/ illat: női és férfi parfüm esetében
chypre gyümölcsös (pl. Joop femme)
chypre virágos animális (pl. Dior-Miss Dior Chérie)
chypre virágos (pl. Paloma Picasso)
chypre friss (pl. Halston)
chypre zöld (pl.Dior-Fahrenheit)
chypre fás
chypre bőr
chypre dohány
chypre fenyő

4. Fouger/páfrányok/ illat: főleg férfi parfüm esetében
fouger üde (pl.Davidoff Cool Water-férfi illat)
fouger virágos (pl. Paco Rabanne Pour Homme)
fouger fás (pl. YSL Kouros)
fouger édes - ámbrás (pl. Brut)


5. Citrusos illat főként férfi parfüm esetében
citrusos virágos (pl.Dior-Eau Sauvage)
citrusos fantázia (pl. Armani Pour Homme)
citrusos zöld (pl. Guy Laroche-Drakkar)


6. Levendulás illat jórészt férfi parfüm esetében
levendula üde, friss (pl. Yardley,Avon,Shiseido)
levendula fűszeres (pl. Halston 101)


7. Mósuszos illat
az univerzális illat, bármely kategóriában használatos