A leggyakoribb a tenziós fejfájás, amit az időjárás változás, vérnyomás ingadozás, szokatlan étel ill. ital fogyasztását követően. Rendszerint az egész fej területére kiterjed az efajta fájdalom. A következő az ún. cluster fejfájás rendszerint éjszaka tör ránk és napközben is többször is visszatérhet. Tünete, hogy a fej fájós oldalán a szem könnyezik, piros, orrdugulás és orrfolyás is jelentkezhet.

Az influenzát is fejfájás előzheti meg, viszont fontos odafigyelnünk a fejfájás típusára, mikor, hogyan fáj, mi mulasztja el azt. Ritkán súlyos betegségek kísérő tünete is lehet, mint a az ismert agyvelő és agyhártyagyulladás- kullancs terjeszti-, szélütés, agyvérzés, agydaganat.

A migrénes fejfájást az ér eredetű fejfájások közé sorolhatjuk, népességünk mintegy 10 százalékát érinti, lüktető, görcsös fájdalom, ami néhány órás rosszulléttől kezdve akár napokig is eltarthat. Társulhat fény, hangok iránti túlzott ingerlékenységgel, gyengeséggel, sápadtsággal valamint néha hányingerrel is. Általában a fej egyik oldalán a halántékunknál jelentkezik, mozgással a fájdalom erősödik. Háromszor annyi nőt érint, mint férfit.

Általában visszatérő fejfájásrohamok jellemzik. A fejfájás oka, amire érdemes odafigyelni, mert az egyéntől függő lehet, pl. az élelmiszerekben lévő adalékanyagok, valamint az egyébként allergiát kiváltó ételek, mint pl. mogyoró, vagy akár a fogamzásgátló tabletták is okozhatják. A migrénes fejfájás befolyásolja a munkahelyi teljesítőképességet, így nem szabad azt félvállról venni. Ha azonban a stressz a fejfájás oka, igen könnyen testmozgással, esetleg jóga gyakorlatokkal enyhíthetjük a fejfájást.

Ritka fejfájások esetében használhatunk a reklámokból jól ismert patikákban vény nélkül kapható Algopyrint, Advil ultrát, ill. Algoflexet stb. Gyakoribb fejfájás jelentkezésekor mint a migrénes fejfájás esetében is érdemes orvoshoz fordulni. Nemcsak a kezelésére, hanem a megelőzésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. Az általános, enyhe fejfájhás ellen védekezhetünk természetes úton is, hiszen ki szeret gyakran gyógyszert szedni.


Természetesen a migrénes fejfájás ellen
A tünet jelentkezésekor igyunk egy forró mézes fekete, vagy zöld teát, illetve egyéb magas koffeintartalmú gyógyteát, mint a borsmenta, levendula, rozmaring vagy citromfű teát. A fekete ill. zöld teában lévő koffein megnöveli a vérnyomást, így az agyi ereket kitágítva csökkenti a fejfájást. A kávéval ellentétben fokozatosan szívódik fel a bélben és hosszabb ideig tart, valamint frissnek érezhetjük magunkat tőle.
Használhatunk hideg meleg vizes lábfürdőt is, mivel ez segít szabályozni a fejben lévő erek kitágulását.

A migrénes fejfájás bizonyítottan az agyi vérellátás következtében csökkenő az oxigénnel való ellátottság isokozhatja. Mikor fáj a fejünk nem is gondolunk azokra az egyszerű dolgokra, minthogy együnk, vagy, hogy sétáljunk a friss levegőn néhány percet. A vércukorszint csökkenése, valamint oxigénhiány bizony a migrénes fejfájás egyik alapja lehet. Étkezéskor inkább együnk keveset, de rendszeresen. Figyeljünk a migrénes fejfájás kiváltó ételek mellőzésére.

Fűszerek
Az oregánót már a konyhánkból is jól ismerjük, mint fűszernövény, azt viszont kevesen tudjuk, hogy gyógynövényként is használják az idegi eredetű fejfájások ellen. Egy teáskanálnyi oregánólevelet egy csészébe leforrázni, majd 10 perc állás után leszűrve teaként fogyasztható. Naponta akár 3 csészével is ihatunk belőle.
A citromfűből készült tea is hasonlóképp segít a fejfájás leküzdésében.
Elkészítésében hasonlít az oregánóhoz, csak itt két teáskanál szárított citromfüvet alkalmazzunk.

Egyéb módszerek
Természetesen enyhe masszírozással is mérsékelhetjük a fejfájást, a fájós területen. Egy forró fürdő is kiváltképp segít az ellazulásban.

2009. május elejétől a patikákban és a gyógynövényboltokban megvásárolható egy ún. Sinol orrspray, ami kizárólag természetes összetevőkből áll, mint a paprika és capsaicin. Migrénes fejfájás és allergia ellen is hatásos készítmény, érdemes kipróbálni.

Az oxigénterápiával a migrénes fejfájás ellen bizonyítottan hatásos, továbbá egyéb betegségek kezelésében, mint a stressz, a depresszió, a fáradtság, a koncentrációképesség, stb. esetében i. A kb. 30 %-os oxigéntartalmú levegő belégzésével napi 5 perces terápiával hasznos fejfájás csillapító módszer.

Megelőzés
A dohányzás és az alkoholfogyasztás is a fejfájás okai közé sorolhatjuk.
Ezeknek a káros szenvedélyeknek az elhagyása és a vitaminok folyamatos pótlása, a testedzés, valamint bármely fent említett természetes gyógymód feledtetheti a kínzó rossz érzéseket. A testedzés során érdemes odafigyelnünk a mentálhigiénéket is karbantartó, néhány egyszerű gyakorlatra, mellyel a stresszes helyzeteket is könnyebben átvészelhetjük. Ezzel tovább csökkentve a fejfájás kialakulásának gyakoriságát.
A túlzott gyógyszerszedés mellékhatásai miatt nem ajánlatos.

Ha gyakori a visszatérő fejfájásunk, fontos azt orvos által megvizsgáltatni és kideríteni a fejfájás valódi okát.