A társkereső, ahol könnyen rád talál a szerelem!

Kettlebell, avagy a fogantyús súlyzó


A kettlebell-el, más néven a gömbsúlyzóval végzett edzésekkel egyre gyakrabban találkozhatunk. Ez az orosz eredetű sporteszköz magas hatékonysággal növeli az izomerőt és formálja a testet. Kétségek eloszlatásra csak annyit mondunk, ez a sport a katonai testületek kötelékéből indult hódító útjára.

Hiperszuper edzőgépek közt találhatjuk magunkat, ha fittségünk megőrzése érdekében az edzőterem mellett döntünk. Arról azonban csak ritkán szól a fáma, hogy állóképességünket egyetlen eszközzel is növelhetjük, akár a szabadban is. Ráadásul a gömbsúlyzós edzés ideális zsírégetésre, szálkásításra, fogyásra, de a testtartásunk korrigálására is és nem csak az erőnlétünk javítására.

Kinek jó?

Szinte bárkinek megfelelő edzésformát tud biztosítani a kettlebell, akinek fontos a teste és az egészsége. Nők és férfiak körében egyaránt kedvelt sport, hiszen a különböző súlyok elérhetőségével mindenki számára megnyílt a lehetőség. Az eredetileg takarmányok súlyának mérésére használt eszközből kialakítottak ugyanis többféle gömbsúlyzót, az etalonhoz mérve többszörös illetve töredék súlyok is kaphatóak. A kitűzött céltól függetlenül biztosak lehetünk benne, hogy következetes munkával az eredmény igen hamar láthatóvá válik. Fontos, hogy erőnlétünknek megfelelő súlyú eszközzel kezdjünk és ezúttal ne legyünk nagyravágyóak!

Miért jó?

A kettlebell azon túl, hogy az alakformálástól a rehabilitációig alkalmas lehet sokféle cél eléréséhez, a koncentrációt is remekül fejleszti. A változatos gyakorlatok kivitelezése során szükséges a fokozott odafigyelés megléte, hiszen egy helytelenül végrehajtott feladat komoly sérülést okozhat. Kezdő kettlebellezőként a legjobb választás, ha csatlakozunk egy csoporthoz, ahol felügyelet mellett tanulhatjuk meg a helyes mozdulatokat. Bár a súlyok ma már akár a hipermarketekben is beszerezhetőek, egyáltalán nem jó ötlet az alapok elsajátítása nélkül otthon egyénileg nekilátni a gyakorlatoknak. Arról nem is beszélve, hogy mennyire jó hangulatban telnek a kettlebelles órák! A gömbsúlyzós edzések jótékony hatása tehát széles spektrumot ölel fel, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a korábban említett előnyökön kívül még a keringési rendellenességek megszüntetésére is kifejezetten ajánlott módszer.

Gyakorlatok

Ne lepődjünk meg, ha csatlakozunk egy kettlebelles csoporthoz és esetleg egy pár alkalommal csak messziről nézhetjük a füles ágyúgolyókat. Mint minden sportnál, itt is nagyon fontos, hogy az erőnlétünknek megfelelően építsék fel az edzéstervet. Tartsuk szem előtt, hogy el kell jutnunk egy bizonyos szintre ahhoz, hogy már az eszközzel együtt végezhessük a gyakorlatokat. Az alapozás során olyan fogásokat sajátíthatunk el, mint például a helyes guggolás, szumó felhúzás, a lendítés, a felrántás vagy a kinyomás. Szinte minden edzés és magasabb szintű gyakorlat ezek kombinációjára épül, így tanácsos nagy hangsúlyt fektetni a megtanulásukra.

Alapvetően kétféle kettlebell gyakorlatot különböztetnek meg a szakmabeliek. A ballisztikus gyakorlatok az állóképességet, a gyorsaságot és a robbanékonyságot fejlesztik, míg a statikus gyakorlatok az erőkifejtés növelését helyezik előtérbe. Ha kellő körültekintéssel összeállított feladatsort hajtunk végre, biztos, hogy egy dinamikus és egész testet átmozgató edzésen leszünk túl. Könnyen lehet, hogy az első edzést követően másnap rájövünk, hogy olyan izmaink is vannak, amikről eddig tudomásunk sem volt. Ha így érzünk, garantáltan átmozgattuk magunkat! Nem lehet elégszer hangsúlyozni az edzés elején végzendő bemelegítés és az edzés végén végrehajtandó nyújtás fontosságát! De ha igazán komolyan vesszük minden porcikánkat, nem hagyjuk ki!