A társkereső, ahol könnyen rád talál a szerelem!

Használtautó vásárlásakor hogyan kerüljük el a csapdákat


Külcsín, azaz a karosszéria azonnal szembetűnik
Miután kiválasztottuk a kedvünkre való gépkocsit, jöhet az alapos átvizsgálás. Gondosan nézzünk át minden elemet, különös tekintettel az illesztési hézagokra. Mindenhol párhuzamosak-e, ha nem bizony megvan az esélye, hogy ott már megbontották a karosszériát.
A korrózió az egyik legnagyobb ellenségünk használt autó vásárlásakor, elsősorban idősebb autóknál vegyük szemügyre a küszöböket, alvázat, a szőnyeg alatti padlólemezt mennyire kezdte ki a rozsda. Kalkulálnunk kell ezek esetleges javítási költségeivel is, hiszen új tulajdonosként azok már minket terhelnek.
Ha már az alváznál tartunk nézzük meg a gumikat is. Megfelelő mélyek-e a barázdák, egyenletesen kopott-e a gumi? Az egyenetlen kopást tapasztalunk, az nagy valószínűséggel futómű problémára utal. Ha nem elég mélyek a barázdák, számoljunk a hamarosan bekövetkező gumicserével is.
Vizsgáljuk meg a használt autó szélvédőjét is, ezt tényleg nagyon gondosan tegyük, hiszen már egy hajszál repedés is komoly pluszköltséggel járhat, he nem vesszük észre. Nem is beszélve arról, hogy a vizsgán sem mehet át az autó repedt szélvédővel. Keressünk esetleges kavicsnyomokat is, ezeket aránylag olcsón ki lehet javíttatni.

Az autó lelke
Természetesen használt autó vásárlásakor a motort is nagyon alaposan meg kell néznünk. Bátran nyittassuk fel a motorháztetőt és nézzünk bele, ne elégedjünk meg azzal, ha a tulaj beindítja és szépen duruzsolnak a „lovak”. Az olajbeöntő nyíláson át, szerencsés esetben, ha nincs az olajbeöntő sapka alatt takarófedél, láthatóvá válik a benne lévő olaj minősége. Ha ez fehér habos, akkor a valószínűleg repedt a hengerfej, felejtsük gyorsan el azt az autót.
A hengerfej belsejébe kukkantva, kiderülhet mennyire tartották karban a motort, ugyanis, ha az „iszapos” biztosak lehetünk benne, hogy nem gondozták jól a motort. Ne hagyjuk ki a kiegyenlítő tartályt sem, ha a víz olajos, hengerfejtömítés problémát jelez, ne vegyük meg az autót! Ha még nem lenne beindítva a motor, indítsuk be. Figyeljük meg az ellenőrző lámpákat, felgyulladnak-e, majd elalszanak-e? Ne hagyjuk figyelmen kívül a motor hangját sem, egyenletesen jár-e, nem hallunk furcsa kattogást, vagy más oda nem illő zajt. Nem árt a kipufogó füstöt is megnéznünk, ugyanis, ha benzinmotor kékes füstöt ereget a dugattyúkkal gond lehet, ezt a használt autót ne vegyük meg.

Fék, futómű
Nem hátrány, ha az alattunk lévő autó megbízhatóan gurul és megáll, mikor mi szeretnénk, így van ez használt autó esetében is. Tehát bátran nehézkedjünk rá fentről lefelé az autóra mind a négy keréknél, ezzel ellenőrizhetjük a lengéscsillapítókat. Mikor levesszük a kezünket az autóról 1, esetleg 2 lengés után meg kell állnia, ha nem bizony a lengéscsillapítók is cserére szorulnak. A felni résein át megnézhetjük, ha kell kitapinthatjuk a féktárcsák állapotát. Érdemes a kerék mögé is benyúlni, mert ha olajos, alaposabban meg kell néznünk honnan jön az olaj.

Utastér és próbakör
Ha már kívülről jó alaposan szemügyre vettük a kiválasztott használtatót, nézzünk körül a belsejében is.
Figyeljük meg a műszerfalat, a pedálok kopottságát, a kárpit állapotát, a váltókar szoknyáját, a padlókárpit állapotát, a könyöklők állapotát ezek állapota arra utal mennyit lett használva az autó. Ha az egyes elemek túlságosan újszerűek a kilométeróra állásához képest, biztosak lehetünk benne, hogy valamilyen oknál fogva cserélve lettek.
Próbáljuk ki az összes gombot, kapcsolót, rádiót megfelelően működnek-e. Ha már az autóban vagyunk menjünk el vele próbakörre, ekkor ne csak utasként próbáljuk ki a használt autót, de mindenképpen vezessük is. Vezetés közben ugyanis jobban meg tudjuk figyelni a futómű felől érkező hangokat. Kipróbálhatjuk a kormány járását, a váltó működését, húz-e valamerre az autó, erősebb fékezésnél érezzük-e az ABS-t. Ezek mind nagyon fontos információk, mert akár olyan rejtett hibákat jelezhetnek, melyek esetleges későbbi javíttatása komoly kiadást jelenthet számunkra.

Van-e még garancia?
Használt autót is találunk még garanciával, de még mielőtt túlságosan beleélnénk magunkat ebbe a biztonságot adó érzésbe, nem árt tüzetesen megnéznünk azt a garanciát. Ha még él az új autós garancia, nézzük meg, hogy be lett-e jegyezve minden előírt alkalommal a karosszéria átvizsgálása, ha javítani kellett az autót, azt minden esetben márkaszervizben végeztették, ugyanis a fentiek hiányában elvész a garancia.
Ha használt autó garancia van az autón, az nem biztos, hogy tejleskörű. Összefoglalva mindig gondosan nézzük, olvassuk át a garanciafüzetet.

Még ha a fenti javaslatoknak eleget is tettünk, célszerű egy szerelővel is átnézetni a használt autót, mielőtt lefoglalóznánk. Ezeket betartva az autózás legalább olyan örömteli lesz, mintha szalonból gördülnénk ki autónkkal!