A társkereső, ahol könnyen rád talál a szerelem!

C-vitamin – 20 tény


1. A C-vitamin vízben oldódó vitamin, tehát a felesleg a vizelettel kiürül a szervezetből. Ezért naponta szükséges pótolnunk. Túladagolás ugyan nem alakulhat ki, de tapasztalatok azt mutatják, hogy hosszú távon szedett, nagy dózisa elősegíti a vesekőképződést. Igaz ez megelőzhető, ha természetes formában szedjük, vagy magnéziumot is szedünk mellette. Fontos szereplője az anyagcsere és hormontermelés folyamatainak, részt vesz a hajszálerek, a fogak, az íny és a nyálkahártya védelmében.

2. Fő forrásai: zöldpaprika, paradicsom, burgonya, káposzta, brokkoli, fejes saláta, citrusfélék, málna, kivi.

3. Ajánlott napi mennyiség:
  • 0- 1 év: 35-40 mg
  • 2-10 év: 40-50 mg
  • 11-18 év: 50-60 mg
  • 19 év felett: 60-80 mg

Felnőttek napi adagját tartalmazza: 25 dkg málna, vagy 3 dl 100%-os narancslé, vagy 4 db kivi, vagy 5 db közepes mandarin, vagy 1 zöldpaprika, vagy 3 db nagyobb paradicsom.

4. C-vitamin hiányának jelei:
  • Vérzés,
  • Fogínygyulladás,
  • Száraz bőr,
  • Emésztési zavarok,
  • Meglazult fogak,
  • Vérzékenység,
  • Fertőzésekkel szembeni ellenállás csökken,
  • Csont- és izomfájdalom,
  • skorbut

5. Véd a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen. Ugyanakkor sok enzimet aktivál, és fontos szerepe van a sejtlégzésben.

6. Dohányosoknak nagyobb napi adagban van szükségük C-vitaminra. Ez a vitamin ugyanis képes megakadályozni az E-vitamin kiürülését. Az E-vitamin, az emberi tüdőszövetben a cigarettafüst hatására képződő káros szabad gyökökkel szembeni legelső védelmi vonalak közé tartozik.

7. Fontos az érfalak felépítésében, illetve a fogak és fogíny karbantartásában.

8. Erősíti a húgyúti fertőzések kezelésére adott gyógyszerek hatékonyságát.

9. Csökkenti a vénás vérrögök gyakoriságát.

10. Alapvető fontosságú a kollagének létrehozásában, tehát bőrünk fiatalon tartásához elengedhetetlen.